Bestel vanavond, maandag in huis.

GRIS Review

GRIS, iets voor jou? Lees onze professionele review en je weet het in 3 minuten!

Banner GRIS

Gris is een emotioneel avontuur en weet je aan het denken te zetten.

GRIS is de naam van de game. Het staat zowel voor de naam van de hoofdpersoon als het Franse woord voor grijs. Het zet daarmee de toon voor de rest van het spel, want symboliek speelt een grote rol. Juist het zelf ontdekken wat de betekenis is, is wat deze game een pareltje maakt. Dit zal je dus echt zelf moeten ontdekken tijdens het spelen. Maar hoe deze game speelt en wat je moet doen, dat lees je in deze review.

Kleuren en stadia
Als Gris speel je door verschillende omgevingen. Het voelt vooral als simpel rondlopen met wat platformen. In elke omgeving staat er een kleur (zie kader) en een uitdaging centraal. Je vraagt je af waarom de kleuren veranderen en waarom die uitdagingen er zijn. Zo moet je in een omgeving de wind doorstaan. Je kan alleen lopen als de wind is gaan liggen en je moet schuilen als de wind begint aan te wakkeren. Op een andere plek moet je zien te ontsnappen aan de vogel. Het mag dan vrij simpel op te lossen zijn, maar erg is dat niet. De game draait om de ervaring en minder om de gameplay. Daarnaast ontwikkelt Gris tijdens haar reis nieuwe krachten. Zo leert ze bijvoorbeeld een dubbele sprong te kunnen doen.

Beelden als taal
Of je nou Arabisch of Nederlands spreekt, deze game kan iedereen spelen. Woorden komen er niet aan te pas. Gris is namelijk haar stem kwijtgeraakt en vertelt dus alles via beelden. De game lijkt haast schilderachtig en weet je onmiddellijk in de game te trekken. Daarbij is de muziek passend bij wat Gris op dat moment voelt. Alle elementen komen samen om jou als speler te overtuigen van de kracht van de boodschap.

Review GRIS: Wie moet dit standbeeld voorstellen?
Wie moet dit standbeeld voorstellen?
Review GRIS: Deze vogel is niet zo lief voor Gris.
Deze vogel is niet zo lief voor Gris.
Eenvoud
Eenvoud is het sleutelwoord voor deze game. Niets is echt uitzonderlijk of bijzonder. Het is vooral hoe alle simpel ogende elementen samenkomen en wat het je laat voelen, wat de game zo goed maakt. Daarom moet je dit spel niet voor de moeilijkheid of gameplay spelen, maar wel voor de boodschap en emoties. Daarnaast zijn er memento’s om te verzamelen waarmee je een extra einde kan vrijspelen. Een tweede maal, of misschien zelfs vaker, spelen is aan te raden. Deels voor de gemiste memento’s, deels om nogmaals te genieten van het verhaal.

Conclusie GRIS - Nintendo Switch Review

Pluspunten:
  • Emoties komen hard binnen