Mario Strikers: Battle League Football Review

Mario Strikers: Battle League Football, iets voor jou? Lees onze professionele review en je weet het in 3 minuten!

Banner Mario Strikers Battle League Football

Mario Strikers is eindelijk terug met sterke voetbalgameplay, maar staat buitenspel door een karige hoeveelheid content.

Op de GameCube verscheen Mario Smash Football (2005) en het vervolg, Mario Strikers Charged Football, op de Wii (2007). De serie staat bekend om zijn unieke stijl en ijzersterke voetbalgameplay. Fans wachtten al jaren op een nieuw deel en nu is er eindelijk Mario Strikers: Battle League Football! Voldoet deze game aan de verwachtingen van de échte supporters?

Geen voetbal, maar Strike!
In Mario Strikers speel je Strike in teams van vier. Er is maar één regel: er zijn geen regels! Dat betekent dat je iedereen mag beuken en tackelen zonder straf. De gameplay is als vanouds en kent nieuwe toevoegingen zoals het opladen en timen van tackles. De gameplaymechanieken zijn vrij diep en het steekt goed in elkaar, maar tegelijkertijd is het vaak hectisch. Onder andere door de vele items raak je soms het overzicht kwijt, wat in de vorige games aanzienlijk minder gebeurde.

Charmeoffensief
De vorige games waren bij fans voornamelijk geliefd door de stijl. De brute acties op het veld zijn enorm tof, maar de charme zit vooral in de fantastische animaties die ook nu weer aanwezig zijn. Na een (tegen)doelpunt of bij de opening van de wedstrijd krijgt elk personage écht karakter, wat in andere Mario-games nooit naar voren komt. Ook de nieuwe Hyper Strikes, de krachtige superschoten, kennen geweldig animatiewerk (zie kader).

Review Mario Strikers: Battle League Football: Kies je uitrusting om statistieken van je personage te verbeteren.
Kies je uitrusting om statistieken van je personage te verbeteren.
Review Mario Strikers: Battle League Football: Pak de Orb die soms op het veld verschijnt, time je Hyper Strike goed met het balkje en scoor 2 goals!
Pak de Orb die soms op het veld verschijnt, time je Hyper Strike goed met het balkje en scoor 2 goals!
Kleren maken de man
Dankzij het Gear-systeem kan je je personages voorzien van nieuwe outfits. Naast cosmetische veranderingen, brengen uitrustingen ook veranderingen aan in de statistieken van personages. Zo kan een grotere helm en armor je kracht verhogen, terwijl andere gear je snelheid juist verbetert. Dit systeem had potentie, maar wordt niet volledig benut. Omdat de statistiek "Techniek" en "Schotkracht" simpelweg het beste zijn, wordt het al snel te eentonig.

Buitenspel
Kwa singleplayer schiet de game te kort. Je kan bekertoernooien spelen, maar de CPU is te makkelijk om te verslaan. De focus ligt op multiplayer. Je kan online en lokaal tegen/met vrienden spelen met maximaal 8 spelers. Online kan dit alleen met twee spelers per Switch, een vervelende beperking. Sluit je aan bij een Strikers Club en strijdt met 20 spelers in een competitie tegen andere clubs en verzamel punten voor stadion upgrades. Het duurt echter enorm lang totdat je deze ontgrendelt en de stadionupgrades stellen niet veel voor. Bovendien is er weinig afwisseling in personages en hebben stadions geen invloed meer op de gameplay. Deze Mario Strikers schiet flink mis door karige content.

Conclusie Mario Strikers: Battle League Football - Nintendo Switch Review

Pluspunten:
  • Mario Strikers is terug!