Bestel vandaag, maandag in huis.

Metroid Dread Review

Metroid Dread, iets voor jou? Lees onze professionele review en je weet het in 3 minuten!

Banner Metroid Dread

2D Metroid keert terug en is beter dan ooit dankzij perfecte vloeiende controls en sterke gameplay!

Metroid is de pionier van het metroidvania-genre. De eerste game verscheen in 1988 op de NES in Europa en was meteen een hit bij fans. Na Metroid Fusion op de Game Boy Advance (2002) duurde het maar liefst 19 jaar tot Metroid 5 (Metroid Dread) uitkwam. Metroid-fans hadden hoge verwachtingen en hoopten dat dit nieuwe avontuur van premiejager Samus Aran net zo spectaculair is geworden.

De mysterieuze planeet ZDR
Na een samenvatting van eerdere gebeurtenissen landt Samus op planeet ZDR, waar iets met de EMMI-robots is gebeurd. Deze robots zouden de activiteit van de X-parasiet, een organisme dat andere wezens kan beheersen en repliceren, op deze planeten moeten onderzoeken. Direct na aankomst wordt Samus bewusteloos geslagen en raakt al haar vaardigheden kwijt. Haar AI geeft haar één simpel doel: overleef en maak dat je wegkomt.

Klassiek en modern
Metroid Dread speelt als elke andere 2D Metroid-game. Samus heeft aanvankelijk een simpele moveset. Dankzij terugkerende en nieuwe upgrades voor Samus’ pak (zie kader) word je sterker en kun je steeds meer plekken in de grote wereld bereiken. Hierdoor leent de wereld zich perfect voor exploratie en het geeft je een gevoel van progressie. De game leidt je op intuïtieve wijze zonder dat je vast komt te zitten of aan het handje wordt gehouden. Maar het belangrijkste van alles is dat de controls nu écht perfect zijn. Nog nooit bestuurde Samus zo vloeiend.

Review Metroid Dread: Exploreer de wereld en versla vijanden op je pad!
Exploreer de wereld en versla vijanden op je pad!
Review Metroid Dread: Oog in oog met een EMMI-robot heb je maar één kleine kans om nog levend te ontsnappen, dus time de counter perfect!
Oog in oog met een EMMI-robot heb je maar één kleine kans om nog levend te ontsnappen, dus time de counter perfect!
De E.M.M.I. gaat naar...
Nieuw zijn de EMMI’s. Deze dodelijke robots bewaken EMMI-zones en zorgen voor extra spanning, omdat je ze niet kan uitschakelen. Laat je dus niet te pakken krijgen! Ook de bossfights met indrukwekkende designs leveren uitdagende actie op. Het is belangrijk om hun aanvalspatronen goed te leren om te ontdekken wanneer jouw kans is om te counteren. Voor sommige spelers kan dit erg moeilijk zijn, maar gelukkig maken verschillende moeilijkheidsgraden het voor iedereen speelbaar.

Een echte Metroid-sfeer
Metroid Dread slaagt erin om een goede klassieke Metroid-sfeer neer te zetten. Dat komt door de grafische stijl en een toffe soundtrack die de gameplay goed ondersteunen. Vooral op de Nintendo Switch OLED komen de donkere kleuren goed tot hun recht. Het is wel jammer dat sommige gebieden visueel op elkaar lijken. Ze moeten het echt hebben van de variatie in gameplay.

Metroid Dread is een echte parel op de Switch die iedereen wel gespeeld moet hebben.

Conclusie Metroid Dread - Nintendo Switch Review

Pluspunten: