Bestel vandaag, maandag in huis.

Spiritfarer Review

Spiritfarer, iets voor jou? Lees onze professionele review en je weet het in 3 minuten!

Banner Spiritfarer

Spiritfarer is een prachtige en emotionele managementsim over de dood.

In Spiritfarer speel je als Stella, de nieuw aangestelde Spiritfarer (een soort veerman voor de doden). Met je boot moet je de ziel van een aantal overleden kennissen en familieleden naar het hiernamaals begeleiden. Elke "Spirit" heeft een aantal onafgemaakte zaken (plekken die ze nog willen bezoeken, een onopgeloste ruzie, etc.) waar je ze mee moet helpen. En de dood maakt voor niemand een uitzondering.

Boot, bed & breakfast
Spiritfarer is een managementsim met een soort open world (waar veel gebieden nog vergrendeld zijn tot later in het spel). Met de boot die je helemaal zelf inricht, kun je van eiland naar eiland varen om spullen te verzamelen en klusjes te doen die de Spirits je hebben opgelegd. Hoewel je van alle kanten wordt belaagd met dingen om te doen, is het spel bijna helemaal stressvrij, omdat er niet echt consequenties zijn. Het game over-scherm zal je in Spiritfarer in elk geval niet zien. Het spel heeft een fijn gevoel van progressie, maar is toch nog wel wat restrictief met de "open" wereld. Uiteindelijk resulteren de meeste klusjes in "ga hier, haal dit", en dat haalt de replay-waarde wat naar beneden.

Schaduw van vroeger
Spiritfarer heeft een enorm emotioneel en meeslepend verhaal over loslaten, vrede hebben met gedane zaken en, jawel, de dood. Dit wordt ondersteund door de goed geschreven karakters die je onderweg tegenkomt (ook al worden die later wat stereotype). Het spel heeft PRACHTIGE anime-achtige graphics die je keer op keer verbluffen. Daarnaast is er een geweldige soundtrack (zie het kader!) die de juiste snaren raakt op emotionele momenten in het verhaal of juist tijdens enkele spannendere scènes.

Review Spiritfarer: Spiritfarer is oogstrelend op het grote scherm!
Spiritfarer is oogstrelend op het grote scherm!
Review Spiritfarer: Je krijgt volledige vrijheid in het inrichten van je eigen boot.
Je krijgt volledige vrijheid in het inrichten van je eigen boot.
De een zijn dood is de ander zijn brood
Spiritfarer duurt tot het prachtige eind ongeveer 25 uur, maar als je het spel helemaal wilt uitspelen, heb je er nog uren plezier aan (en de lokale co-op is ook erg leuk). De game bevat best veel dialoog om te lezen, wat misschien niet voor iedereen is, maar aan het eind is het zeker de moeite waard om je emotioneel te investeren, want Spiritfarer raakt je in je ziel. Desalniettemin moet aan al het moois een eind komen.

Conclusie Spiritfarer - Nintendo Switch Review

Pluspunten:
  • Speelt lekker weg