Beoordelingen voor   Final Fantasy IX

Beoordelingen Final Fantasy IX

1 beoordeling - cijfer 9,5

1781
18 jaar
Final Fantasy 9 is revolutionair
Final Fantasy 9, wat een topgame. Het is het tweede spel dat ik heb gespeeld uit de series (eerste was 7) en is één van mijn meest favoriete games ooit geworden, en zal waarschijnlijk niet makkelijk overtroffen worden. Hier zijn talloze redenen voor die ik hieronder ga bespreken.

Laten we beginnen met de basis. Net zoals alle andere main-series Final Fantasy games is Final Fantasy 9 een role-playing-game, kortweg RPG. Het spel draait dus helemaal rond gevechten waarbij tactiek van belang is, met tussen de gevechten in een verhaal. Na de futuristische setting van de 7de en 8ste game, gaat Final Fantasy 9 terug naar de Middeleeuwen, met koninkrijken, ridders, steampunk, ... Final Fantasy 9 is minder populair en geloofd dan zijn 2 voorgangers, wat jammer is want deze game blinkt uit, zowel op basis van verhaal als gameplay.
Lees meer...

Het gevechtssysteem toont nog steeds veel gelijkenissen met die uit vorige spellen. Personages kunnen een normale aanval uitvoeren, item gebruiken, magie, enzoverder. Telkens na een actie moet het personage wachten vooraleer opnieuw een actie uit te kunnen voeren. Op een actie kiezen zit geen tijdslimiet, maar vijanden zullen niet wachten met aanvallen dus de speler maakt wel best voort. Opnieuw is er ook weer een comeback-mechanic, genaamd Trance. Vaak schade oplopen activeert de Trance-modus, en maakt het personage sterker en in sommige gevallen zijn er ook Trance-unieke acties beschikbaar. Vijanden verslaan geeft experience points, genoeg EXP leidt tot een level-up. Daarnaast is er ook uitrusting voor personages die ook de statistieken verhogen. Maar de uitrusting biedt ook nog iets anders. Naast EXP verdien je na een gevecht ook AP (ben niet volledig zeker waar de afkorting voor staat), dit is in essentie ook gewoon EXP maar dan voor uitrusting. Hier leidt genoeg AP tot het leren van nieuwe eigenschappen (bijvoorbeeld immuniteit tegen vergiftiging). Elk personage heeft een aantal kristallen dat hij/zij kan uitgeven aan geleerde eigenschappen (het aantal kristallen verhoogt met het level van het personage), dit systeem zorgt voor veel variatie en de speler kan experimenteren met verschillende eigenschappen(combinaties). Wat voor nog meer variatie zorgt, is dat elk personage ook een unieke actie heeft (b.v. Zidane kan items stelen).

Maar zoals ik al zei, is dit niet het enige wat Final Fantasy 9 een pareltje maakt, ook het verhaal is zeer zeer goed. Dit komt zowel door de personages als het thema. Ik zal niets inhoudelijk verklappen en het enkel kort even over het thema hebben van Final Fantasy 9: Leven en Dood. Dit is een goedgekozen thema, vooral omdat het ook in het echte leven voorkomt. Het is een vaker gebruikt thema, sowieso, maar Final Fantasy 9 bouwt zeer goed rond dit thema. Dit laatste kan ik helaas niet beargumenteren zonder spoilers te geven. Ik moedig je zeer hard aan om het spel zelf te spelen en het verhaal zelf eens te volgen, je zal er van genieten, en vooral geen spijt van hebben.
Verberg.
Final Fantasy IX
Cijfer:
9,5

Voeg jouw mening toe en verdien 40 tot 75 muntjes.

kopje Geheimen en cheats voor Final Fantasy IX

6 tips: 5 Geheimen - 1 Persoonlijke tip

Geheimen:
Excalibur II: Het sterkste wapen in het spel
Axelmans
1781
Excalibur II is het allersterkste wapen in het spel, maar het verkrijgen is niet makkelijk. Je moet namelijk in minder dan 12 uur in-game time de laatste locatie in de game bereiken. Het wapen ligt dan op dezelfde locatie als in onderstaand filmpje. Gelukkig is dit in de remastered versies (dus ook de Switch-versie) gemakkelijker, omdat er een versnelfunctie beschikbaar is, alsook een functie om elke aanval maximum schade (= 9999) te laten doen.

Kijk overal goed rond in deze laatste locatie, er zijn nog andere sterke wapens te vinden, deze hebben geen tijdslimiet en kunnen dus altijd opgepakt worden.

Geheimen:
Locaties van alle Chocograph Treasures
Axelmans
1781
Tijdens het spelen van de minigame Chocobo Hot and Cold, krijg je soms een item genaamd een Chocograph. Met een Chocograph kan een bepaalde geheime schat gevonden worden op de world map, de Chocograph zelf laat een kleine afbeelding zien van een bepaalde plek in de map als hint.

In totaal zijn er 24 Chocographs en dus ook 24 schatten, tussen het verzamelen in zal je je Chocobo ook moeten upgraden, en Hot and Cold moeten spelen in een andere locatie (waar je toegang tot krijgt na upgrade van je Chocobo).

Alle locaties van de 24 schatten, alsook hoe te upgraden, vind je terug in onderstaand filmpje.

Persoonlijke tip:
Alle eindbazen in Final Fantasy IX
Super Dekker
113345
15 jaar
Final Fantasy IX heeft super veel eindbazen. Dan is het ook niet raar dat je wel eens vast komt te zitten. Bekijk ze daarom allemaal hier in deze video. Veel kijk plezier!

Lees meer tips en geheimen.

Geheimen:
Friendly Monsters sidequest
Axelmans
1781
Er is een sidequest waarbij je in een gevecht terechtkomt tegen een vriendelijk monster. Het monster zal niet aanvallen, maar vragen aan de speler om het een bepaald item te geven. Als de speler het gevraagde item geeft, dan eindigt het gevecht. Er zijn meerdere vriendelijke monsters in de game, en alle vriendelijke monsters het item geven dat ze willen, zal een bepaald gevecht in de game een heel stuk makkelijker maken. De video toont elke locatie waar een vriendelijk monster gevonden kan worden. De speler kan grotendeels de volgorde waarin hij/zij de vriendelijke monsters zoekt en de items geeft kiezen, enkel het monster helemaal aan het einde van de video (het schaapje, ook wel een "Yan" genoemd), vereist van de speler dat hij/zij alle andere vriendelijke monsters al heeft geholpen.

Geheimen:
Gebruik de "Steal" command op bosses!
Axelmans
1781
De bosses in deze game hebben vaak een item dat van hen gestolen kan worden, dit is uitrusting of een item. De items die in deze game van bosses gestolen kunnen worden zijn zeer handig! Soms kan je een stuk uitrusting stelen dat voor dat punt in het spel zeer goed is, en je bespaart dan ook uiteraard geld want je moet minder uitrusting kopen. Stelen is dus altijd het proberen waard, er is geen goede reden om niet te stelen in dit spel.

Geheimen:
Tips om Ozma te verslaan
Axelmans
1781
Ozma is de superboss in deze game, en het gevecht tegen deze baas is dus zeer moeilijk (moeilijker dan het gevecht tegen de eindbaas), maar er zijn enkele tips om het gevecht makkelijker te maken.

1. Doe de Friendly Monsters Sidequest, hier heb ik reeds een post over gemaakt, doe dit eerst voordat je tegen Ozma gaat vechten. Ozma zal gezien worden als een vliegende vijand, waardoor normale aanvallen deze niet bereiken. Als de sidequest echter is voltooid, kunnen normale aanvallen Ozma wel bereiken. Het voltooien van de quest zorgt er ook voor dat Ozma een zwakte krijgt tegen het "Shadow" element (anders absorbeert zij aanvallen met het element). Ozma’s Doomsday-aanval zal haar dus niet meer genezen, maar zal nu ook schade tegen haarzelf doen.

2. Ozma’s gedrag verandert naargelang je party-setup. Ozma heeft bijvoorbeeld de aanvallen "L4 Holy" en "L5 Death". De eerste doet Holy-schade tegen personages met een level deelbaar door 4, het andere doodt personages met een level deelbaar door 5, maar ze zal deze aanvallen enkel gebruiken als er wel degelijk een personage is dat er door zou geraakt worden/sterven. Toch is het slim om één personage met een level deelbaar door 4 en eentje met een level deelbaar door 5 in je party te hebben. Waarom? Omdat dan de kans dat ze "Meteor" gebruikt kleiner is, en Meteor is een zeer sterke aanval die een willekeurig aantal schade doet (maximum 9999 damage!), haar Meteor aanval mist ook nooit.

3. Enkele uitrusting en eigenschappen die van pas komen:
-Clear Headed (voorkomt Confusion, Ozma heeft een aanval waarmee ze dit kan veroorzaken)
-Bright Eyes (voorkomt Darkness, fysieke aanvallers kunnen dit gebruiken omdat ze hun nauwkeurigheid van aanvallen willen behouden)
-Antibody (Voorkomt vergiftiging)
-Reflect Ring/Auto-Reflect (Om magie te reflecteren maar ook om je te beschermen tegen de "Berserk" status)
-Auto-Regen (Om je HP onder controle te houden)
-Auto-Life (Om één dood automatisch recht te kunnen zetten)

4. Gebruik je sterkste aanvallen, als je een dark matter item hebt, kan je die ook gebruiken, dit doet 1 keer 9999 damage tegen Ozma.

5. Ozma heeft net zoals de personages en andere vijanden, zijn eigen ATB-balk (het balkje dat leeg is na een actie en dan terug vol moet lopen vooraleer opnieuw een actie uitgevoerd kan worden), maar bij haar werkt deze iets anders. Bij haar loopt deze direct vol als de speler een actie heeft gekozen voor een van de personages. Dit wetende is het dus beter om de acties pas te kiezen terwijl Ozma zelf een actie aan het uitvoeren is.

Zelfs met deze tips is het gevecht nog steeds deels gebaseerd op geluk, geraak dus niet ontmoedigd mocht je nog steeds een keer verliezen, sla je spel op vooraleer je het gevecht aangaat.
Minder tips en geheimen.
Voeg jouw tips en trucs toe en verdien 30 tot 75 muntjes.