Fire Emblem: Three Houses
Weapon/Class Experience FarmenHet verhogen van
Weapon -Ranks en het meesteren van Classes is enorm belangrijk voor personages om nieuwe abilities en combat arts te leren. Zonder hiervoor te farmen kan het voorkomen dat een personage geen S+ Rank haalt in hun
Weapon -type voor het einde van de game, of dat ze enkele nuttige bonussen missen verkregen door het meesteren van een bepaalde Class. Indien de moeilijkheidsgraad op Maddening staat, is het bovendien zeer nuttig om zo veel en zo snel mogelijk te farmen.
Enkele voorbereiding kan het proces makkelijker en/of sneller maken:
- Renown spenderen aan de Saint Statues in de kathedraal zorgt ervoor dat al je personages meer
Weapon - of Class-EXP krijgen per Combat-scenario. Vooral de vierde bonus van de Statue of Cethleann is handig want deze verdubbelt de Class-EXP die een personage krijgt.
- Voor personages die een
Weapon -Rank moeten farmen, zorg dat je een kapot of geroest (Rusted) Wapen van het desbetreffende
Weapon -Type hebt, deze hebben de laagste hit-rate (Het belang hiervan wordt later duidelijk). Dit is niet mogelijk voor personages die magie gebruiken, voor hen is farmen lastiger. Als een personage echter enkel hun Class moet farmen, dan kan dit met elk Wapen-type.
-
1 van je personages kan door het winnen van de White Heron Cup in Chapter 9 de Dancer-Class verkrijgen. Dancers kunnen een ander personage een tweede actie laten uitvoeren in dezelfde beurt. Dit versnelt het proces ook voor het Personage dat een tweede actie krijgt.
- Er is ook een Equipment item dat een Personage meer
Weapon /Class EXP geeft, de "Knowledge Gem", deze is tweemaal verkrijgbaar: Tijdens de "Tales of The Red Canyon" Paralogue in een kist, en je krijgt er ook
1 als je in de missie van Chapter
1 1 alle Crest Stones beschermt.
Op de volgende manier kan je farmen:
1. Op een vrije dag: kies Battle.
2. Kies een Auxiliary Battle.
3. Voor het gevecht te starten, kijk of er minstens
1 vijand is die witte magie gebruikt (aangegeven door een icoon met een wit boek boven de vijand). Indien niet, trek dan terug van het gevecht en start het opnieuw.
4. Eens stap 3 gelukt is, kijk na of de personages die moeten farmen geen adjutants hebben, en voor degene die
Weapon -EXP moeten farmen, ontdoe hen van enige abilities die hen meer kracht/hit-rate geeft bij gebruik van het
Weapon -Type waarvoor EXP gefarmed moet worden. Sommige Classes geven ook bepaalde bonussen die in de weg van het farming proces kunnen zitten, verwisselen van Class kan dus soms nuttig zijn indien het personage geen Class-EXP moet farmen.
5. Start de battle, focus eerst op het verslaan van alle vijanden behalve degene die witte magie gebruikt.
6. Nu is het de bedoeling om de offensieve witte magie van de laatste vijand, de witte magie gebruiker, uit te putten. Dit is makkelijk omdat de aanvallen niet erg veel schade doen. Indien de map Forest-tegels heeft, is het handig om de vijand hier naartoe te lokken. Dit doe je door een personage net in het aanvalsbereik van de vijand te zetten, en je personage dan zo diep mogelijk in een bos verplaatst terwijl deze in het bereik van de vijand blijft (zorg dat al je andere personages buiten het bereik van de vijand blijven).
7. Nu kan het echte farmen beginnen. Het is de bedoeling om je personages de vijand te laten aanvallen met de kapotte/Rusted
Weapon s, hopelijk is de hit-rate zeer laag zodat de aanval mist. Dit zorgt ervoor dat het Personage
Weapon -EXP krijgt voor het gebruikte
Weapon , en Class-EXP, terwijl de vijand in leven blijft. Dit kan nu vele keren herhaald worden om veel EXP te krijgen. Gevechten hebben een limiet van 99 beurten, dus in beurt 99 moet het gevecht wel beëindigd worden.
8. Nog een kleine opmerking: indien andere personages dichtbij het farmende personage zijn en deze support levels met hen hebben, kan dit ook in de weg zitten van een zo laag mogelijke hit rate. Het is dus belangrijk om andere personages zo ver mogelijk verwijderd te laten. Ten slotte kunnen Magie-gebruikers toch wel een beetje
Weapon EXP-farmen, door andere Personages te healen of door een andere Assist-actie zoals "Warp".